Het leukste aan ondernemen is dat je het helemaal kunt doen zoals jij wilt en dat is tegelijkertijd misschien wel het moeilijkste aan ondernemen. Want dan komen er vragen als: Wat wil ik dan eigenlijk? Wat is mijn Unique Selling Point? Wat is de kernboodschap van mijn bedrijf en hoe blijf ik bij die kern? Hoe blijf ik innoveren en relevant zonder mijzelf te verliezen?

Allemaal vragen die heel normaal zijn om te stellen als ondernemer.

In mijn eigen zoektocht als ondernemer was ik in eerste instantie op zoek naar hoe het moest. Naar hoe het hoorde. Naar dat format of stappenplan dat naar succes leidt. Al snel merkte ik dat ik me bij veel methodes niet volledig herkende of dat ik mijn ideeën er niet precies in kwijt kon.

Zo was ik bezig met een marketingstrategie op te zetten volgens een methode waarbij ik periodieke e-mail nieuwsbrieven moest versturen. Schrijven is niet iets wat mij natuurlijk afgaat. Ik weet het, ik ben het nu aan het doen, maar het kost me een stuk meer energie, twijfel en moeite dan een gesprek aan gaan met mensen of een presentatie geven. Hier werd ik onlangs mee geconfronteerd door de tweezijdige reactie van een dame op een trainingstraject wat ik aan het promoten was. In eerste instantie had ze de folder gelezen. Dit leverde met name een boel kritische vragen op. Een dag later gaf ik een twee minuten

presentatie en kwam ze direct enthousiast naar me toe: ‘Dit stond helemaal niet zo in de folder, als je het zo vertelt wil ik misschien toch wel starten!’ Ik had dezelfde informatie gegeven, maar blijkbaar was een folder niet het middel waarmee ik klanten aantrok.

Een blik op mijn 7Life profiel had mij kunnen vertellen dat het heel logisch is dat ik goed kan enthousiasmeren in persoonlijk contact. Nog niet eerder had ik dat zo duidelijk gezien.

7Life gaat over communicatie. Wij (de 7Life trainers) zeggen dan altijd: Communicatie is 80% gedrag en vaardigheid en 20% natuur of karakter. Hoe zou het nou zijn als jij die 20% natuur inzet in je ondernemerschap? Zal het dan niet een stuk natuurlijk, authentieker en daarmee ook gemakkelijker gaan? Kun je dan niet veel beter verkopen en profileren? Ben je dan niet veel herkenbaarder als unieke ZPer?

Ik merk zelf van wel en ook mijn coachklanten hebben er baat bij om inzicht te hebben in hun kunnen én in de beperking van hun kunnen. Ik heb gezien dat elke stijl kan ondernemen. Elke stijl zijn kwaliteiten meebrengt die waardevol zijn in ondernemerschap. Bijvoorbeeld de oneindige passie van de Zorger. Als een Zorger zich verbindt aan zijn plan om te gaan ondernemen zal hij er grote offers voor durven brengen. Of de betrouwbaarheid van een Doener. Als de Doener een taak op zich heeft genomen zal hij deze tot in detail en perfectie volbrengen.

Maar ook dat elke stijl zijn uitdagingen heeft die betrekking hebben op ondernemerschap. De Doordenker die de uitdaging moet aangaan om de kloof te overbruggen van denken naar doen. Blijf niet bij het bedenken van wat je wilt bereiken, maar koppel er ook actie aan. Of de Verbinder die moet oppassen om eerlijke beloftes te doen. Geef toezeggingen die je ook echt na kan komen en wees daarin niet te optimistisch.

Ondernemen kun je doen zoals het ‘hoort’, maar succesvol ondernemen doe je zoals hoort of past bij jouw persoon en gedrag. Maak het jezelf gemakkelijker en onderzoek hoe jij kan ondernemen op een persoonlijke en eigen wijze